top of page

החיים השתנו – ואיתם גם סדנאות הגיבוש

עודכן: 4 בינו׳ 2021

אין עוררין על כך שהחיים שלנו לא נראים כפי שהם נראו לפני שנה ויותר. שנת 2020 מאופיינת בחוסר וודאות, דאגה ובעיקר – שינויים. חלק ממקומות העבודה העבירו את כל הפעילות עובדיהם לבתים ואחרים יצרו ריחוק חברתי על פי חוק וככל שהדבר מתאפשר. הריחוק החברתי הוביל בין היתר גם לריחוק בין העובדים ועכשיו, יותר מתמיד נדרשת פעילות גיבוש.


פעילות גיבוש חברתית משפיעה על העובדים, משפרת את התקשורת ומעלה את האפקטיביות בעבודה. מניסיון אנו יודעים כי חוסר תקשורת בין העובדים מוביל להתנהלות שפוגעת בארגון. בתקופת הקורונה המאופיינת בניתוק, התקשורת נוטה להיפגע - זה לא קורה כי כך בוחרים העובדים - אלא תוצר מובהק של הריחוק.


סדנת אילתור לשיפור הגיבוש וחיזוק הקשר בין העובדים

ישנן פעילויות שונות שיכולות לגבש בין אנשי הצוות והמטרה של סדנת אילתור היא להעניק להם חוויה חיובית. שיתוף הפעולה, תחושת ה"ביחד" והצחוק שעולה, יוצרים אווירה טובה שנשארת חודשים לאחר סיום הסדנה. כ"תוצר לוואי" משתפרת התקשורת והעבודה כולה נעשית ביעילות רבה יותר. במהלך הסדנה מתחזקים הקשרים החברתיים, מועבר מסר חיובי וכיוון שהעובדים לוקחים חלק פעיל ביצירה - הם נשארים עם חוויה משמעותית.

במהלך סדנת אימפרוביזציה נוצר בין המשתתפים קשר מיוחד. הם צוחקים יחד, משתפים פעולה ועושים תרגילים שונים בפתיחות כשהשיפוטיות נשארת מאחור. כבר לאחר דקות האנרגיה עולה ואיתה החיוך. כל זאת תודות לעובדים שלוקחים חלק פעיל, יוצרים קשרים חדשים, ובתקופה זו גם מרעננים את הקשרים הישנים שקצת דעכו לאחרונה בשל הריחוק הפיזי.


פעילות ערב צוות – גם מהבית

כשאי אפשר להתקרב וכל עובד נמצא בביתו, יש לחפש אחר רעיונות לגיבוש צוות מהבית. הסדנאות הרגילות הותאמו להפעלה שמתבצעת דרך זום או בפשוטת, סדנת זום. כל עובד ועובדת מצטרפים יחדיו והמנחים יודעים לתת לכל אחד את המקום שלו. זה נשמע מאתגר בתחילה אך דקות ספורות לאחר שהפעילות מתחילה כבר עולים חיוכים, הצחוק מתפרץ ואט אט מתגבשת לה חוויה בלתי נשכחת.

סדנת הגיבוש בזום בנויה כך שהמשתתפים לוקחים חלק פעיל בסדנה כבר מההתחלה תוך כדי משימות פשוטות, מה שמאפשר להם להרגיש בנוח ומעורר רצון להמשיך ולהעז. הניסיון מראה כי פעילות גיבוש בזום עוזרת לחזק את הקשר בין העובדים במיוחד בתקופה הזו. כשכל עובד נמצא בביתו התקשורת רופפת - מפגש בלתי אמצעי וכייפי שמערב את כלל העובדים - משפר אותה פלאים. כשהתקשורת טובה יותר גם עבודת הצוות משתפרת והעובדים נזכרים שהם חלק מארגון גדול. ישנה חשיבות רבה לתחושת השייכות לארגון - להיות חלק ממשהו גדול יותר. בזמן שהעובדים מרגישים שהם בסך הכל מצטרפים אל פעילות גיבוש צוותית, הקסם קורה : הקשר מתחזק, החיוך עולה ואיתו ההערכה למקום העבודה שגם בזמנים מורכבים דואג לעובדים, מעלה את המורל ונותן להם תשומת לב


ביום יום ברור לחברות ולמנהלים כי סדנאות גיבוש הן המפתח לעבודת צוות בריאה. הן עוזרות לעובדים לשפר את שיתוף הפעולה, משאירות מתחים מאחור ויוצרות חוויה מיוחדת שכולם לוקחים בה חלק. סדנאות האימפרוביזציה יוצרות חוויה משותפת ומשאירות זיכרון שממשיך עם הצוות לאורך חודשים ארוכים.


כשהעובדים מפוזרים במקומות שונים, הצורך בפעילות הגיבוש גובר עוד יותר. הפעילות מאחדת, מחברת ומזכירה לכולם שהם לא באמת לבד. מאז הקורונה רבים הרגישו שהם נמצאים בעולם נפרד, קשוח ומאתגר וכיוון שהם לא רואים אחרים, רבים מרגישים שהם מתמודדים עם התחושות הללו לבדם. סדנת אימפרוביזציה בזום מזכירה לעובדים שהם חלק מצוות.


אין צורך בסיבה מיוחדת כדי להזמין את הסדנאות של "שלופתא", אך בתקופה זו כדאי לדעת כי הן מותאמות לזום וצוות המנחים מחבר בצורה מידית בין כל העובדים, בכל מקום שהם נמצאים. למעוניינים, ניתן להזמין סדנת גיבוש בזום לקראת חנוכה כך שתכלול גם הדלקת נרות משותפת.

bottom of page